Jan Snoeck
Jan Snoeck (1927) studeerde beeldhouwen aan de
Koninklijke Academie in Den Haag en werkte in 1956 een jaar bij Zadkine in
Parijs. Aanvankelijk werkte hij vooral met materialen als steen, beton en metaal
maar in de jaren '60 ontstond zijn passie voor klei, die leidde tot een groot en
veelgeprezen oeuvre. De mens is een steeds terugkerend thema in het werk van
Snoeck. Dat is geen bewuste keuze. "Als ik aan het kneden ben, komen er om
de een of andere reden altijd mensfiguurtjes uit mijn handen." Typerend
voor zijn werk is het gebruik van primaire kleuren en zeer heldere vormen. Wie
één beeld van Snoeck heeft gezien, zal volgend werk onmiddellijk herkennen. Is
het niet om de vorm, dan is het om de sfeer, die door Snoeck als het
belangrijkste element van zijn beelden wordt gezien.
Werk van Snoeck is in binnen- en buitenland te zien. Ook
exposeerde hij in veel vooraanstaande galeries in Nederland en daarbuiten.
Daarnaast bevindt zijn werk zich in het Stedelijk Museum in Amsterdam, het
Gemeentemuseum in Den Haag, het Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, het
Frans Halsmuseum in Haarlem en het Princessehof in Leeuwarden.
Het kunstwerk.
Ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan vroeg Witteveen+Bos
de beeldend kunstenaar Jan Snoeck een uniek keramisch
kunstwerk te ontwerpen. Het bestaat uit twee halve koppen die samen een compleet
beeld vormen van het menselijk hoofd. De koppen zijn uitgevoerd in de kleuren
blauw, geel en groen, die voor Snoeck een sterke betekenis hebben. Blauw staat
voor water en het oneindige, groen symboliseert de natuur, terwijl geel voor zon
en warmte staat. Voor Witteveen+Bos symboliseert het kunstwerk in de eerste
plaats de rol van de mens in de organisatie en de projecten die de afgelopen 55
jaar zijn uitgevoerd. Het kunstwerk roept ook allerlei andere associaties op.
Het samenvoegen van de twee. helften staat voor identiteit en samenwerking. Ook
laat het 'van binnen buiten' en 'van buiten binnen' zien. Het beeld werd door
Schoonhoven Keramiek exclusief vervaardigd voor relaties en medewerkers van
Witteveen+Bos. Op dit moment werkt Jan Snoeck aan twee monumentale beelden, die
in het najaar van 2002 voor ons kantoor aan de Leeuwenbrug worden geplaatst.
Keramiek
Keramiek is een van de oudste kunstvormen. Al ver voor onze jaartelling werd
klei gebruikt als materiaal voor beelden en gebruiksvoorwerpen. Veel van deze
keramiek had een rituele of praktische functie. Pas in de twintigste eeuw
ontstond de autonome keramiek, die als voornaamste doel heeft de gevoelens of
ideeën van de kunstenaar uit te drukken. Ook het werk van Jan Snoeck kan als
autonome keramiek worden beschouwd. Zelf zei hij eens: "De essentie van
mijn werk is het poëtisch karakter en verder wil ik de dingen absoluut niet
gewichtiger maken dan ze zijn." De techniek, waarmee zachte en kneedbare
klei onder invloed van vuur verandert in hard en steenachtig materiaal, is in
wezen eenvoudig. De ervaring, materiaalkennis en visie van de kunstenaar, die
nodig zijn om deze techniek effectief te hanteren, zijn echter complex en vaak
zelfs ongrijpbaar. Belangrijk voor Jan Snoeck is de samenwerking met het atelier
Struktuur 68. Dit atelier stelt beeldend kunstenaars in staat om grote ontwerpen
in keramiek uit te voeren. De enorme omvang van Snoeck's werk stelt bijzondere
eisen aan de opbouw, versnijding en het drogen, bakken en glazuren van zijn
beelden.